Saturday, 29 October 2011

Sahabatku... kuatkanlah semangatmu...

Assalamualaikum semua...
hari ini dilah ada cerita hendak dikongsi dengan kawan-kawan semua...
tengahari tadi dilah bersama-sama kawan-kawan 
pergi menziarahi teman kami yang kini
berada ICU...
sudah hampir seminggu dia berada di ICU...
Hari isnin tanggal 24 Oktober 2011, dia yang bernama Muhammad Irshadi Bin Zahari
telah ditimpa kemalangan...
dia mengalami pendarahan otak yang menyebabkan 
dia terpaksa di bedah...

sekarang dia sudah sedarkan diri... Alhamdulillah...
tapi masa dilah dan kawan-kawan menziarahi dia,
dia hanya mampu memandang sahaja...
sebak rasanya dada ini bila melihat sahabat dilah terbaring kaku lemah...
dia hanya mampu mengerakkan matanya, menggenggam cadar katil
menahan kesakitan...
Ya Allah... dilah tak tahu hendak luahkan bagaimana perasaan ini...
begitu sebak rasanya...

"Semoga awak sentiasa kuat... kami tahu awk orang yang kuat...
banyak-banyakkanlah beristighfar dan berselawat...
kami kawan-kawan awk akan sentiasa mendoakan awak...
Kuatkan semangat awak irshadi"
itu sahajalah yang mampu dilah cakap...
tidak tahu lagi bagaimana nak meluahkan kata-kata semangat 
buat dia...
hanya mampu memandang sambil menahan sebak di hati
menahan air mata dari mengalir....

semoga Allah sentiasa memberikan dia kekuatan dan ketabahan dalam
mengahadapi dugaan ini juga buat keluarganya...
AMIN...



Wednesday, 26 October 2011

Ya Allah... terima kasih banyk2...

Assalamualaikum kawan-kawan semua....
sihat? kalau sihat alhamdulillah...
 kalau tidak sihat alhamdulillah juga sebab Allah sayangkan kita...

Hari ini dilah ada belajar satu perkara...
perkara itu sangat mengajar dilah...
bersyukur sangat kepada Allah sebab menyampaikan dan menyedarkan 
dilah melalui hamba Allah tersebut...
kalau lah tidak sampainya perkara tersebut pada dilah sekarang,
apa akan jadi pada dilah esok, lusa dan seterusnya???

Walaupun perkara itu mungkin bagi kawan-kawan semua memang biasa tapi perkara itu
benar-benar menyedarkan dilah tentang tekad @ azam dilah dulu...
Astagfirullah al-azim... Subhanaallah... Allahuakbar...
mesti kawan-kawan semua tertanya-tanyakan apa azam dilah sebenarnya
hehehe... apabila dilah dah sampai mencapai azam tu dilah akan 
kongsi dengan kawan-kawan semua...

Perkara dia sangat-sangat simple...
walaupun simple dia still padat...
amat-amat menyedarkan dilah apa yang sebenarnya dilah memang 
kena lakukan... 
perkara yang memang dilah tidak boleh tangguh dah...


# Adilah!!! Awak boleh lakukan....
teruskan.. jangan pernah mengalah...
Allah sentiasa ada disisi kita...

Friday, 21 October 2011

Betapa berharganya menjadi seorang wanita solehah... ^_^

Assalamualaikum!!!
Alhamdulillah ke atas Allah s.w.t kerana 
di kesempatan ini dilah dapat mencoret dan menulis sedikit perkongsian
buat kawan-kawan, teman-teman dan sahabat-sahabat semua...
Hari ini dilah ada sedikit tajuk yang begitu menarik hendak dikongsi dengan 
semua insan yang bernama wanita...
wanita iaitu hawa.... 
hawa yang dicipta oleh Allah dari tulang rusuk insan yang bernama lelaki iaitu adam...
Subhanaallah... Allah itu Maha Kuasa...
Baru sahaja sebentar tadi dilah berkongsi dengan teman-teman seperjuangan 
adik-adik junior dilah tentang tajuk ini...

Soalan-soalan ini mesti kita pernah terfikir atau tak pernah terfikir pun 

* Mengapa wanita auratnya seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan tetapi lelaki???
*Kenapa wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya???
* Kenapa wanita saksinya (apabila menjadi saksi) kurang berbanding lelaki???
* Kenapa wanita menerima harta wasiat lebih sedikit daripada lelaki???
* Kenapa perlu wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak???
* Kenapa wanita wajib taat kepada suaminya, sementara suami tak perlu taat pada isterinya???
* Kenapa talak terletak di tangan suami dan bukan isteri???
* Wanita kurang dalam beribadat karena adanya masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki.
Pernahkah kita lihat disebalik persoalan-persoalan tersebut....

1. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang teraman dan terbaik. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar berselerak bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita.

2. Wanita perlu taat kepada suami, tetapi tahukah lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama daripada kepada ayahnya?

3. Wanita menerima harta wasiat lebih sedikit daripada lelaki, tetapi tahukah harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, sementara apabila lelaki menerima harta wasiat, dia perlu/wajib juga menggunakan hartanya untuk isteri dan anak-anak.

4. Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi tahukah bahawa setiap saat dia didoakan oleh segala makhluk, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di muka bumi ini, dan tahukah jika dia mati kerana melahirkan adalah syahid dan syurga menantinya.

5. Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan keatasnya 4 wanita, iaitu: isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya. Ertinya, bagi seorang wanita tanggung jawab terhadapnya ditanggung oleh 4 orang lelaki, iaitu: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.

6. Seorang wanita boleh memasuki pintu syurga melalui pintu syurga yang mana sahaja yang disukainya, cukup dengan 4 syarat sahaja, iaitu: sembahyang 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat kepada suaminya dan menjaga kehormatannya.

7. Seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah, sementara bagi wanita jika taat akan suaminya, serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH, maka ia akan turut menerima pahala sama seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.
 Masya Allah... Begitu sayangnya Allah pada insan yang bernama 'wanita'
Marilah kita bersama-sama mendidik diri menjadi seorang wanita solehah...
bukan itu sahaja, ayuhlah kita bersama-sama mengajak saudara-saudara,
teman-teman, ibu-ibu dan sesiapa sahaja yang bernama 'wanita'...

Tuesday, 11 October 2011

Indahnya "Wanita"


"Wanita itu seperti matahari di dalam sebuah keluarga,
Jika dia tdk ter'senyum' maka suram & gelap lah keluarga itu"

Sunday, 9 October 2011

MAi tngk ramai2...


#sori xde translate...

Ceritera diriku.... ( erti kasih syang)

السلام عليكم
hai kawan2, sahabat2 sejati, teman2 seperjuangan....
ape cerita 'perjuangan' arie nie????
seronok!? hampa!? sedih!? menyusahkan!? x berape best!? @ kenangan pling indah!?
ermm mcm2 lagi la perasaan yer... berbaur2 kan... xtau cm mne nak diterjemhkan...

Arie nie dilah keseorgan dlm bilik B1 313 nie...huhuhu cedihnyer...
tpi... sampai petang je...
akhrnyer pulng sudh teman sebilik ku syakira
wah!!! x sunyi dah... hape sudah... hehehe

so arie nie dilah ade sesuatu nak kongsi ngan kawan2 semua....
erti 'kasih syg'... wah tjuk pling syok la...heheh
first syg kite pde ALLAH, and then syg kepada Rasul kite, seterusyer syg kite pd our parents
and the last one syg kite pde sesame manusia...

dilah nak kongsi tentg syg pde seorg kawan, teman dan sahabat....
semua ade kawan yg 'baik' n kawan  yg 'kurang baik' kan...
so mcm mne yer kite luahkn rasa syg kite pd kwn, teman dan shbat kite nie yer???

dilah mgkin adlh seorg yg lebh mementingkn kawan dr diri sndri
(x b'mksd dilah x pntingkn famili)
heheh.... mklumlah peringkt umur yg msih mncari identiti dri...
temph pengajian dilah adlh slme 4 taun..(lmenyer) hehe...
2 taun di IKIP n then 2 taun di yarmouk...
so lme dilah akn b'same2 dgn kwn, teman dan shbt dlm 'perjuangan' nie...
mcm2 kerenah nak kne tahan, nak kenal semua peribadi kwn, teman dan shbt dilah nie...
pening 100x.. suda'100x... heheheh...

dlm p'sahabtn m'ajr kite erti sabar, sikap sling m'hargai and 1 lagi sikap terime dgn seadanyer...
so kte kne slalu tabah dlm mngenali smua sikap peribadi kwn, teman n shabt kite...
dilah rapat dgn seorg kwn, teman n shbt nie... dilah kenalkn dia dgn nme 'comey' yer...
(sebabkan dia 'comey' la kan... heheh)
ape2 tentg 'comey' dilah blh tau... mksd nyer peribadi 'comey' dilah dah kenal la... tpi bkn seluruhnyer...
ape2 'comey' akn bg tau dilah... x b'mksud dilah nie seorg yg rapat dgn semua org...
semua ade kekurngnnyer sndri... heheheheh
'comey' jrng skali b'cerite ngan kwn2, teman2 n sahabt2 yg laen...
dilah skmo pesan jgn hnyer pde dilah yg tau prblem 'comey' @ ape2 yg t'jadi dlm hidup 'comey'...
bkn ape... sesekali tu bkn setiap mslh tu dilah blh tlong selesaikn...
so dilah m'cdngkn spya 'comey' b'kongsi cerite ngan kwn2, teman2 n sahabat2 yg laen...

nak dipendekkan cite... 'comey' nie sbnornyer takut nak cite ngan kwn2, teman2 n shbt2 yg laen...
risau ktenyer... ape yg dirisaukan nyer pun dilah x tau...
Allah itu Maha Mengetahui dan Maha Kuasa... nak dijadikan cite nyer... Allah nak tunjuk pde dilah
tentg bagaimana kasih syg seorg teman nie ialah melalui comey... dilah rse 'Ya Allah.. subhanaallah'
kwn2, teman2 n sahabat2 dilah, cbe 'mengambil tahu' segala kisah kehidupn 'comey'...
dilah paling terharu skali bile kwn2, tmn2 n shbt2 dilah ckap kat 'comey'
"Kami syg kat awk, kite kan mcm adik-beradik... lame lgi kite nak b'same... 3 taun lgi dlm mneruskan 'p'juagan' kite nie... kami semua risaukan awk" 
(mcm tu la ayt dia... ade la skit2 tmbh bg sedp skit ayt)
wah!!! rse nak nangis plak.... huhuuuhuh... terharu sngt2...

so kat snie dilah nak kongsi ngan kwn2, tmn2 n shbt2 semua....
kasih syg dri ssorg yg b'sme2 kite dlm 'perjuangn' nie, kite hrgailah seadanyer....
bukan nyer 'dia' luahkn ksh syg tu dgn kata2 tpi dgn p'buatan...
'dia' lah yg sntiasa b'sme2 kite setiap kali jatuh n naik yer kite dlm 'perjuangn' nie...
hargailah 'dia' sebaik mgkin...
bukan hnya sekadar pde 'dia' tpi jugak pde ALLAH, Rasul, our parents...

# maaf kalu ayt dilah t'belit2 skit... hehehe
   mklumlah masih baru dlm penulisan nie... heheh
   ape2 pun yg baik dtng dri Allah... yg buruk, maaflah dtng dr diri dilah sndri...
   uhibbuka fillah....

Saturday, 8 October 2011

My Lovely Mum & Dad

My LOVE...


Dilah syg mak n ayah dilah...
kawan2, shbt2, teman2, mesti syg jugak kan kat mak n ayah....
mak n ayh x pernh jemu menyangi kite kan...
dgn cara mereka m'ambl berat tentg kite,
melayn segala kerenah kite.... hehehe
tpi mcm mne yer kite meluahkan ksh syg kepd mereka yer????
bile mereka menegur sgla kslhan kite, kite mencebik, merajuk n marah semule kat mereka...

huhuhuuhu... semua org ade cara t'sendri dlm meluahkan rse syg kpd ss0rgkn...
mcm seorg 'makwe' meluahkn rse syg dia kat 'pakwe' dia... hehe
s0 mcm mne kite nak luahkan rse syg kite pde OUR LOVE????
let's go to think the best for OUR LOVE...


Mana Mak!?????


Mana Mak?' 

Jam 6.30 petang. 

Mak berdiri di depan pintu. Wajah Mak kelihatan resah. Mak tunggu adik bungsu balik dari sekolah agama. 

Ayah baru balik dari sawah. 

Ayah tanya Mak, “Along mana?’ 

Mak jawab, “Ada di dapur tolong siapkan makan.” 

Ayah tanya Mak lagi,” Angah mana?” 

Mak jawab, “Angah mandi, baru balik main bola.” 

Ayah tanya Mak, “Ateh mana?” 

Mak jawab, “Ateh, Kak Cik tengok tv dengan Alang di dalam?” 

Ayah tanya lagi, “Adik dah balik?” 

Mak jawab, “Belum. Patutnya dah balik. Basikal adik rosak kot. Kejap lagi kalau tak balik juga jom kita pergi cari Adik.” 

Mak jawab soalan ayah penuh yakin. Tiap-tiap hari ayah tanya soalan yang sama. Mak jawab penuh perhatian. Mak ambil berat di mana anak-anak Mak dan bagaimana keadaan anak-anak Mak setiap masa dan setiap ketika. 

Dua puluh tahun kemudian 

Jam 6.30 petang 

Ayah balik ke rumah. Baju ayah basah. Hujan turun sejak tengahari. 

Ayah tanya Along, “Mana Mak?” 

Along sedang membelek-belek baju barunya. Along jawab, “Tak tahu.” 

Ayah tanya Angah, “Mana Mak?” 

Angah menonton tv. Angah jawab, “Mana Angah tahu.” 

Ayah tanya Ateh, “Mana Mak?” 

Ayah menunggu lama jawapan dari Ateh yang asyik membaca majalah. 

Ayah tanya Ateh lagi, "Mana Mak?"

Ateh menjawab, “Entah.” 

Ateh terus membaca majalah tanpa menoleh kepada Ayah. 

Ayah tanya Alang, “Mana Mak?” 

Alang tidak jawab. Alang hanya mengoncang bahu tanda tidak tahu. 


Ayah tidak mahu tanya Kak Cik dan Adik yang sedang melayan facebook. Ayah tahu yang Ayah tidak akan dapat jawapan yang ayah mahu. 

Tidak ada siapa tahu di mana Mak. Tidak ada siapa merasa ingin tahu di mana Mak. Mata dan hati anak-anak Mak tidak pada Mak. Hanya mata dan hati Ayah yang mencari-cari di mana Mak. 

Tidak ada anak-anak Mak yang tahu setiap kali ayah bertanya, "Mana Mak?" 

Tiba-tiba adik bungsu bersuara, “Mak ni dah senja-senja pun merayap lagi. Tak reti nak balik!!” 

Tersentap hati Ayah mendengar kata-kata Adik. 

Dulu anak-anak Mak akan berlari mendakap Mak apabila balik dari sekolah. Mereka akan tanya "Mana Mak?" apabila Mak tidak menunggu mereka di depan pintu. 

Mereka akan tanya, "Mana Mak." Apabila dapat nombor 1 atau kaki melecet main bola di padang sekolah. Mak resah apabila anak-anak Mak lambat balik. Mak mahu tahu di mana semua anak-anaknya berada setiap waktu dan setiap ketika. 

Sekarang anak-anak sudah besar. Sudah lama anak-anak Mak tidak bertanya 'Mana Mak?" 

Semakin anak-anak Mak besar, soalan "Mana Mak?" semakin hilang dari bibir anak-anak Mak . 

Ayah berdiri di depan pintu menunggu Mak. Ayah resah menunggu Mak kerana sudah senja sebegini Mak masih belum balik. Ayah risau kerana sejak akhir-akhir ini Mak selalu mengadu sakit lutut.

Dari jauh kelihatan sosok Mak berjalan memakai payung yang sudah uzur. Besi-besi payung tercacak keluar dari kainnya. Hujan masih belum berhenti. Mak menjinjit dua bungkusan plastik. Sudah kebiasaan bagi Mak, Mak akan bawa sesuatu untuk anak-anak Mak apabila pulang dari berjalan. 

Sampai di halaman rumah Mak berhenti di depan deretan kereta anak-anak Mak. Mak buangkan daun-daun yang mengotori kereta anak-anak Mak. Mak usap bahagian depan kereta Ateh perlahan-lahan. Mak rasakan seperti mengusap kepala Ateh waktu Ateh kecil. Mak senyum. Kedua bibir Mak diketap repat. Senyum tertahan, hanya Ayah yang faham. Sekarang Mak tidak dapat lagi merasa mengusap kepala anak-anak seperti masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka sudah besar. Mak takut anak Mak akan menepis tangan Mak kalau Mak lakukannya.

Lima buah kereta milik anak-anak Mak berdiri megah. Kereta Ateh paling gah. Mak tidak tahu pun apa kehebatan kereta Ateh itu. Mak cuma suka warnanya. Kereta warna merah bata, warna kesukaan Mak. Mak belum merasa naik kereta anak Mak yang ini. 

Baju mak basah kena hujan. Ayah tutupkan payung mak. Mak bagi salam. Salam Mak tidak berjawab. Terketar-ketar lutut Mak melangkah anak tangga. Ayah pimpin Mak masuk ke rumah. Lutut Mak sakit lagi. 

Mak letakkan bungkusan di atas meja. Sebungkus rebung dan sebungkus kueh koci pemberian Mak Uda untuk anak-anak Mak. Mak Uda tahu anak-anak Mak suka makan kueh koci dan Mak malu untuk meminta untuk bawa balik. Namun raut wajah Mak sudah cukup membuat Mak Uda faham. 

Semasa menerima bungkusan kueh koci dari Mak Uda tadi, Mak sempat berkata kepada Mak Uda, "Wah berebutlah budak-budak tu nanti nampak kueh koci kamu ni."

Sekurang-kurangnya itulah bayangan Mak. Mak bayangkan anak-anak Mak sedang gembira menikmati kueh koci sebagimana masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka berebut dan Mak jadi hakim pembuat keputusan muktamat. Sering kali Mak akan beri bahagian Mak supaya anak-anak Mak puas makan. Bayangan itu sering singgah di kepala Mak.

Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. Mak akur.

Selepas Mak tukar baju, Ayah iring Mak ke dapur. Mak ajak anak-anak Mak makan kueh koci. Tidak seorang pun yang menoleh kepada Mak. Mata dan hati anak-anak Mak sudah bukan pada Mak lagi.

Mak hanya tunduk, akur dengan keadaan. 

Ayah tahu Mak sudah tidak boleh mengharapkan anak-anak melompat-lompat gembira dan berlari mendakapnya seperti dulu. 

Ayah temankan Mak makan. Mak menyuap nasi perlahan-lahan, masih mengharapkan anak-anak Mak akan makan bersama. Setiap hari Mak berharap begitu. Hanya Ayah yang duduk bersama Mak di meja makan setiap malam. 

Ayah tahu Mak penat sebab berjalan jauh. Siang tadi Mak pergi ke rumah Mak Uda di kampung seberang untuk mencari rebung. Mak hendak masak rebung masak lemak cili api dengan ikan masin kesukaan anak-anak Mak. 

Ayah tanya Mak kenapa Mak tidak telepon suruh anak-anak jemput. Mak jawab, "Saya dah suruh Uda telepon budak-budak ni tadi. Tapi Uda kata semua tak berangkat." 

Mak minta Mak Uda telepon anak-anak yang Mak tidak boleh berjalan balik sebab hujan. Lutut Mak akan sakit kalau sejuk. Ada sedikit harapan di hati Mak agar salah seorang anak Mak akan menjemput Mak dengan kereta. Mak teringin kalau Ateh yang datang menjemput Mak dengan kereta barunya. Tidak ada siapa yang datang jemput Mak.

Mak tahu anak-anak mak tidak sedar telepon berbunyi. Mak ingat kata-kata ayah, “Kita tak usah susahkan anak-anak. Selagi kita mampu kita buat saja sendiri apa-apa pun. Mereka ada kehidupan masing-masing. Tak payah sedih-sedih. Maafkan sajalah anak-anak kita. Tak apalah kalau tak merasa menaiki kereta mereka sekarang. Nanti kalau kita mati kita masih ada peluang merasa anak-anak mengangkat kita kat bahu mereka.” 

Mak faham buah hati Mak semua sudah besar. Along dan Angah sudah beristeri. Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik masing-masing sudah punya buah hati sendiri yang sudah mengambil tempat Mak di hati anak-anak Mak. 

Pada suapan terakhir, setitik air mata Mak jatuh ke pinggan. 

Kueh koci masih belum diusik oleh anak-anak Mak. 

Beberapa tahun kemudian 

Mak Uda tanya Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik, “Mana mak?”. 

Hanya Adik yang jawab, “Mak dah tak ada.” 

Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik tidak sempat melihat Mak waktu Mak sakit. 

Kini Mak sudah berada di sisi Tuhannya bukan di sisi anak-anak Mak lagi. 

Dalam isakan tangis, Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik menerpa kubur Mak. Hanya batu nisan yang berdiri terpacak. Batu nisan Mak tidak boleh bersuara. Batu nisan tidak ada tangan macam tangan Mak yang selalu memeluk erat anak-anaknya apabila anak-anak datang menerpa Mak semasa anak-anak Mak kecil dulu. 

Mak pergi semasa Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik berada jauh di bandar. Kata Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik mereka tidak dengar handphone berbunyi semasa ayah telepon untuk beritahu mak sakit tenat. 

Mak faham, mata dan telinga anak-anak Mak adalah untuk orang lain bukan untuk Mak. 

Hati anak-anak Mak bukan milik Mak lagi. Hanya hati Mak yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa, hanya untuk anak-anak Mak.. 

Mak tidak sempat merasa diangkat di atas bahu anak-anak Mak. Hanya bahu ayah yang sempat mengangkat jenazah Mak dalam hujan renyai. 

Ayah sedih sebab tiada lagi suara Mak yang akan menjawab soalan Ayah, 

"Mana Along?" , "Mana Angah?", "Mana Ateh?", "Mana Alang?", "Mana Kak Cik?" atau "Mana Adik?". Hanya Mak saja yang rajin menjawab soalan ayah itu dan jawapan Mak memang tidak pernah silap. Mak sentiasa yakin dengan jawapannya sebab mak ambil tahu di mana anak-anaknya berada pada setiap waktu dan setiap ketika. Anak-anak Mak sentiasa di hati Mak tetapi hati anak-anak Mak ada orang lain yang mengisinya. 

Ayah sedih. Di tepi kubur Mak, Ayah bermonolog sendiri, "Mulai hari ini tidak perlu bertanya lagi kepada Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik , "Mana mak?" "

Kereta merah Ateh bergerak perlahan membawa Ayah pulang. Along, Angah, Alang dan Adik mengikut dari belakang. Hati ayah hancur teringat hajat Mak untuk naik kereta merah Ateh tidak kesampaian. Ayah terbayang kata-kata Mak malam itu, "Cantiknya kereta Ateh, kan Bang? Besok-besok Ateh bawalah kita jalan-jalan kat Kuala Lumpur tu. Saya akan buat kueh koci buat bekal."

"Ayah, ayah....bangun." Suara Ateh memanggil ayah. Ayah pengsan sewaktu turun dari kereta Ateh.. 

Terketar-ketar ayah bersuara, "Mana Mak?" 

Ayah tidak mampu berhenti menanya soalan itu. Sudah 10 tahun Mak pergi namun soalan "Mana Mak?" masih sering keluar dari mulut Ayah sehingga ke akhir usia. 

Sebuah cerita pendek buat tatapan anak-anak. Kata orang hidup seorang ibu waktu muda dilambung resah, apabila tua dilambung rasa. Kata Rasulullah saw. ibu 3 kali lebih utama dari ayah. Bayangkanlah berapa kali ibu lebih utama dari isteri, pekerjaan dan anak-anak sebenarnya. Solat sunat pun Allah suruh berhenti apabila ibu memanggil. Berapa kerapkah kita membiarkan deringan telepon panggilan dari ibu tanpa berjawab?


Friday, 7 October 2011

Ceritera diriku.... ( be u'r self)

Assalamualaikum.....
Selamat mlm semua....
wah!!! mkin malam mkin rmai yer org on9 mlm2 nie..
mklumlah arie jumaat....
esk arie minggu dah...
s0 blh la on9 smpai lewat mlm kan... heheheh

tpi dilah x blh la... sem nie adlh sem yg kne kuat...
bkn mksud dilah sem sblum2 nie x kuat...
just sblum nie dilah still suke main2, suke2 x prnah nak pikir serious nak study...
udah2... jgn dipikirkn ape yg dah pun lpas...
ape yg dah lepas xkan prnah kmbali smula...
skang.... saat nie... minit nie.... kite kne cbe b'ubah mnjadi yg baik @ mgkin lbh baik....

'Aku nak b'ubah... aku nak jdi baik mcm bdk nie la'....
bgus yer la bdk tu yer... sdah mnjadi conth kepada ssorg kan...
heheh... cbe kite pikir smula... mampu ke kite m'jadi sprti bdk yg baik tu???
mmpu ke aku mnjadi lbih baik dr bdk tu????

to b e continued....

Thursday, 6 October 2011

Ceritera diriku... ( perjuangan kini b'mula smula)

Assalamualaikum....
kawan2, teman2, sahabat2....
ap0 kab0r smua???
smge sihat slalu la yer....
mesti ade ngah buzy ngan keje, study n buzy b'cinta dgn ALLAH...
btul x??? heheheh...

lme sdah x update2 blog nie.... 
mesti t'tnye2... t'pikir2 kan...
skang bru ade mse nak on9 nak update2 blog nie....
bnyknyer cite nak b'kongsi ngan kawan2, teman2, sahabat2 semua....

kini dilah sudah hmpir 2 minggu start semester3...
huhuhu.....
sem baru... status baru...
hehehhe...
change from status 'JUNIOR' kpd status 'SENIOR'
wah!!!! bes0r tanggungjawab tu.... pening sudah...
mula sem baru..... azam baru.... matlamat baru.... tanggungjwb baru... bnyk yer.....

kehidupan m'ajar kite erti tabah, sabar dgn sgala ape yg dihadapi...
kuatkanlah semangatmu... 
jgnlah kamu pernah merase putus asa....
Allah sentiasa bersamamu....
chaiy0k100x...

to be continued....
# see u at the next story....
   sab0 100x yer....
   wassalam.....