Wednesday, 21 December 2011

Be the strong...^_^


I know that u have problem...
i can see in u'r eyes...
but i know that u did't want to tell everyone...
i just want to say that i'm really hope that u will be the strong person...
i know u can do that...
because i'm always be u'r FRIEND...

Sunday, 18 December 2011

What u think???


Maafkan saya sahabat... ^_^

18 Disember...

Hari yg paling bersejarah.... Hari yg penuh pengajaran n peringatan....
Ssnghnyer setiap ape yg terjadi ade hikmah di sebalik nyer...
ALLAH itu Maha Mengetahui...
Ya ALLAH sssnghyer aku redha dgn ape yg tlah ENGKAU dugakan pd ku...

Wahai sahabat, maafkan diriku...
aku x mampu mnjadi sahabat sprti ape yg kamu mahukan,
 tapi aku akan cuba menjadi sahabat yg t'baek buat kamu
aku x mampu mnjadi sahabat yg sentiasa mnjadi pendengar setia buat kamu, 
tapi aku akan cuba menjadi telinga  yg sentiasa ade untuk mendengar masalah kamu
aku x mampu mnjadi sahabat yg sentiasa menjaga perasaan kamu, 
tapi aku akan cuba menjadi sahabat yg tidak menyakitkan hati kamu
aku x mampu mnjadi sahabat yg sentiasa mengukir senyuman di bibir kamu, 
tapi aku akan cuba menjadi sahabat yang sentiasa m'buat kamu tersenyum
aku x mampu mnjadi sahabat yg sentiasa menyapu airmata kamu tika kamu kesedihan, 
tapi aku akan cuba menjadi sahabat yg tidak akan menitiskan airmata kamu
aku x mampu mnjadi sahabat yg sentiasa memudahkan urusan kamu,
 tapi aku akan cuba menjadi sahabat yg sentiasa ringan tulang buat diri kamu

MAAFKAN AKU SAHABAT....



Saturday, 17 December 2011

Ciri-ciri 10 Wanita Solehah.... ^_^



1.    Gadis yang taat beribadah

2.    Gadis paling cantik dan menawan. Walaupun tak jelita, tapi raut wajahnya tenang dan manis. Pada wajahnya tiada kejahatan.

3.    Hatinya bersih menyebabkan cahaya keimanan memancar-mancar di mukanya.

4.    Bersih fizikalnya kerana sentiasa menjaga kebersihan dirinya.

5.    Emosi wanita solehah ialah perasaan kasih saying dan cinta yang dipendamkan istimewa untuk suaminya yang telah ditakdirkan hidup bersamanya.

6.    Mental wanita solehah penuh dengan perkara positif.

7.    Menganggap hidup sebagai satu nikmat yang terbesar yang membolehkan dia beribadah dengan tenang dan tulus kerana Allah.

8.    Bertudung untuk menutupi bentuk dadanya dan pakaianya ialah baju kurung atau baju labuh yang longgar untuk tidak menampakkan susuk tubuhnya.

9.    Apabila berjalan ke luar rumah, dia sentiasa bertemankan muhrimnya.

10. Berjalan tidak berlenggok atau hendak menunjuk-nunjuk.


Sunday, 11 December 2011

3 weeks more....^_^

Assalamualaikum.... ^_^
Arie nie 11 Disember kan???
ehhehe... Besday my little friend....
 Liyana Farhana Binti Baharuddin...
Semoga kamu sntiasa bahagia n dlm keredhaan NYA...
i'm always pray 4 u.... ^_^

hehehhe... dah msuk bln disember rupenyer...
aaaaaa... tngl 3 weeks more for final exam....
Ya Allah... bnyak lagi x study nie....
ish100x... dilah2... asyik ngadap lapt0t je mmg la x study...
hehehehe....
ape2 pun dilah nak ucpkan gud luck n slmat maju jaya
pada kwn2 yg akan final exam same like me... 
smge kite sme2 b'usaha sbaek mungkin n menjawab sehabis baek yer....
^_______________________^

tibe2 tdi t'rajin mengedit pic rayer taun nie... hehehhe



Perintah Memakai Tudung ^_^


Semasa zaman jahiliyyah sebelum Islam, wanita wanita selalu menggunakan sejenis ikat kepala yang diikat dan disimpulkan di belakang kepala. Belahan bajunya di hadapan dibiarkan terbuka separuh dan menampakkan leher dan sebahagian atas dada. Tiada lain yang menutupi dada dan buah dada kecuali hanya baju itu dan rambutnya pula didandan dengan dua atau tiga jalinan dan diikat di belakang seperti ekor.

Pada masa ayat ini diturunkan. tudung kepala pun diperkenalkan kepada wanita Islam yang digunakan untuk menutup kepala, buah dada dan bahagian belakang sepenuhnya. Bagaimana wanita Islam menyahut perintah ini telah diceritakan oleh A'ishah dengan jelas sekali. Dia menyatakan bahawa apabila surah al Nur diturunkan dan orang orang Islam pun mempelajarinya daripada Rasulullah s.a.w, mereka pun segera balik ke rumah masing masing dan membacanya kepada isteri isteri, anak anak perempuan dan saudara saudara perempuan mereka. Merekamereka ini menyahut dengan serta merta. Wanita Ansar, seorang demi seorang dan kesemuanya bangun serta merta untuk membuat tudung itu daripada apa saja kain yang ada di tangan mereka. Keesokan paginya, kesemua wanita yang datang bersembahyang di Masjid Nabi berpakaian yang berbungkus. Dalam satu hadith lain, A'ishah berkata bahawa kain kain yang nipis dibuang dan semua wanita itu memilih kain yang kasar untuk bertudung.

Kain penutupan yang diperintahkan itu hendaklah bukan dibuat daripada kain yang halus dan nipis. Wanita Ansar memahami tujuan sebenar perintah ini dan mengetahui kain jenis apakah yang patut digunakan. Allah sendiri telah menjelaskannya dan tidak membiarkan perintah Nya difahami sendiri oleh manusia.

Dihya Kalbi menyatakan yang mafhumnya:
"Satu ketika, Rasulullah s. a. w. dihadiahkan dengan sekeping kain kasa yang halus. Baginda berikan sedikit daripada kepadaku dan berkata: "Gunakan sebahagian daripadanya untuk baju kamu dan selebihnya berikan kepada isterimu untuk dibuat tudung tetapi dia hendaklah jahitkan sekeping kain lain di dalamnya supaya badannya tidak kelihatan menerusinya"  (Abu Daud)
Ayat ini menceritakan batas kawasan yang dibenarkan. untuk wanita berjalan dengan bebas dengan segala persolekan dan perhiasan mereka. Luar dari lengkongan ini is tidak dibenarkan keluar dengan alat solek di hadapan orang lain, saudara mara ataupun orang yang tidak dikenali. Maksud perintah ini ialah wanita tidak boleh menampakkan perhiasannya di luar lengkongan ini dengan sengaja atau kerana kecuaiannya. Walaupun begitu apa yang ternampak dengan tidak sengaja setelah diberi perhatian dan jagaan atau apa apa yang adak boleh disembunyikan, adalah dimaafkan Allah.


Saturday, 10 December 2011

Tentang Senyum...^_^




* Senyumlah walaupun kite sedang menghadapi masalah.... 
kerana senyum itu menenangkan walaupun ianya tidak akan 
menyelesaikan masalah... ^_^
ابتسام دائما

Friday, 9 December 2011

Ukhwah fillah ^_^


Assalamualaikum semua!!!
Kaifahaluk??? Apa khabar??? How are u???
msti semua sihat n hape kan??? heheh
maklumlah esok kan arie minggu....

tapi dilah ade kelas esok... huhuhu...
sedih bangat....
tapi x pe.... study is very important....

Tadi t'belek2 la album picture dlm lapt0t dilah nie...
t'jumpe la plak pic2 lame2... (xde la lame mne)
gmbr time sem 1.... dlm kelas sambil2 b'seronok mnangkap gmbr...
hehehee...
xde la cute pun tapi c0mey la... heheh..

Persahabatan itu lagi indah dari percintaan... setuju x???
fikir2kan....
^____________^



(Syakira Saufi & Adilah)

UKHWAH FILLAH....

Thursday, 8 December 2011

Pemaaf... ^_^


Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Imran :


Ali Imran: 133


Ali Imran: 134
Ali Imran: 135



133. Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Rabbmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa,


134. (yaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan


135. Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah. Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengatahui.

Thursday, 1 December 2011

Peringatan untuk saya (Wanita)

Pakai tudung tapi bertelanjang
Itulah gaya orang sekarang
Mana tidaknya, ukuran body semua terang-terang
Yang mana kendur yang mana tegang

Baju nipis nampak bayang
Peha gebu saja ditayang
Lebih baik tak pakai baju senang
Dah tentu boleh tunjuk terang-terang

Baju ketat seluar sendat
Pakai tudung just ikat-ikat
Dari mula memang bukan adat
Disudut agama pun gaya tak berkat

Tudung jarang baju nipis
Pakai sikit boleh nampak ‘garis’
Mata orang terbeliak, kita membengis
Bila kena kutuk, kenapa menangis

Lengan pendek blaus gantung
Jeans ketat melekat dipunggung
Jadi orang Islam ni sebenarnya beruntung
Agama tak suruh berbungkus macam pocong

Apa rasanya, kepala bertudung, kain terbelah
Kalau takat rambut orang kurang ghairah
Lain kalau peha gebu atau ternampak lurah
Mata yang memandang boleh keluar darah

Kebaya ketat, kain terbelah
Ikat tudung macam tak sudah
Nak ikut suruhan agama memang tak mudah
Tapi Islam sebenarnya indah

Tutup aurat bukan suruh berselubung
Sampai tak nampak muka dan hidung
Yang faham tuntutan amat beruntung
Taklah bersungut mulut pun muncung

Dah kalau mula minat nak bertudung
Cubalah sesuaikan apa yang disarung
Kalau masih rasa jiwa tu ‘mendung’
Maknanya nafsu tu belum dapat dibendung

Bertudung itu bukan satu paksaan
Ianya lebih kepada keinsafan
Selalunya nafsu masih dikuasai syaitan
Itu la pasal fesyen pun yang bukan-bukan

Asal menutup aurat itu tuntutan
Kalau dianggap susah, tu sebab bosan
Yang ye nya hati tak berkenan
Tu yang berjela-jela mencipta alasan

Menutup aurat satu syariat
Kepada agama kita taat
Hidup berkat pahala berlipat-lipat
Didunia selamat, di akhirat hebat

Dalam tiap perbuatan, kita mulakan dengan niat
Gitu juga bertudung, janganlah konon nak tunjuk taat
Alamat pahala lebur, dosa bertingkat-tingkat
Mentelah pula berfesyen tak kena tempat

Baik tak bertudung kalau hanya nak rosak imej
Walhal Islam suruh pakai yang sopan dan manis
Dah kalau takat pakaian ngalahkan pengemis
Atas tutup, bawah buka, ni apa punya jenis?

Kita memang hidup dalam era serba maju
Sungguhlah iman tak dinilai just ikut baju
Kalau bertudung tapi pakai yang ‘gitu-gitu’
Kita pun susah kenal, manusia ke hantu

Banyak salah faham bila mula bertudung
Maknanya no fesyen-fesyen only the baju kurung
No more pant suit, kebaya or kebarung
Dah kalau gitu lebih baik duduk berkurung

Bertudung bergaya biarlah yang sempurna
Tak jadi bahan kutuk, jangan pula menambah dosa
Pun tak usahlah juga terlebih gaya
Islam itu suka yang sederhana

Kenalah pula kita wanita bekerjaya
Fesyen busana muslimah yang paling kena
Kalau rasa nak letak kaler, tu yang paling asas je
Sebab agama sendiri menggalakan kita selesa

Mana tidaknya, bila bekerja kita bergaul semua
Kalau sendiri memandang muka pun layu je
Orang dok mengata, kita pun rasa terhina
Dah kalau ‘put color’ jangan macam ‘rainbow’ pula

Siapa kata kita tak boleh berwarna
Tak caya cuba tengok semua pendakwah-pendakwah kita
Ustazah-ustazah mereka tetap juga bubuh kaler
Taklah sampai mengancam, cuma biar nampak ‘bernyawa’

Tu sebab kita buat kerja semua dengan niat
Jadi terserah budi bicara tuan punya jasad
Dah kononnya bertudung tapi hati masih jahat
Baik tak le payah berpura nak tutup aurat

Kalau dah memang rasa nak berubah
Peduli kata orang bukan dia yang susah payah
Asal niat, matlamat dan cara kita istiqamah
Lantak mereka lah kalau nak tergigit lidah

Bersamalah kita mengkaji semula
Pakaian kita yang bagaimana gayanya
Andai belum betul-betul bersedia
Janganlah kita mencemar kesuciannya

Andai terasa hidayah menyinggah
Lakukan yang betul mengikut sunnah
Menutup aurat jangan sekali dirasa payah
Mengapa diperleceh, itukan perintah

Andai dihati redha dan ikhlas
Diwajah Nur terpancar jelas
Walaupun bergaya tak berapa ‘kelas’
Asal Tuhan tahu, diakhirat pengorbanan terbalas

Harap maaflah kalau terlalu panjang
Bukan sengaja mereka yang bukan-bukan
Berpantun seloka bukan setakat hiburan
Yang mana betul jadikan pedoman.