Tuesday, 30 November 2010

Surat Cinta untuk Sang Muslimah

"Wahai saudariku yang muslimah , yang berada di jalan jihad , Saudari pula memainkan peranan yang penting di dalam lapangan jihad . Peranan saudari bermula dari rumah tangga , iaitu dengan mentarbiyyahkan generasi-generasi kita , membesarkan mereka dan menyiapkan mereka untuk berjihad."


Wanitalah yang memproses lelaki.Bagi wanita-wanita muslimat , mereka mengajar anak-anak tentang kehidupan dakwah , peperangan menghadapi musuh gerakan islam , sama seperti mereka menghafazkan anak-anak mereka surah dari Al-Quran


Begitu juga dengan al-ukhtul , muslimat yang menghidupkan roh jihad adalah menjadi pembantu kepada suaminya supaya berjihad , ia menggesa suaminya supaya berjihad , berdoa agar suaminya tidak akan pulang hidup-hidup , doakan agar suaminya pulang sebagai As-syahid. Bukannya menjadi fitnah kepada suaminya ataupun melemah dan menghalangnya.


Ia juga selalu mengelokkan penjagaan harta dan anak-anak suaminya sepanjang ketiadaan suaminya yang sedang berjihad.Pada masa dahulu seorang wanita muslimah itu memainkan peranan di medan jihad.mereka telah melakukan kerja memberi minum tentera dan merawat pejuang yang luka.Bahkan kadangkala seorang wanita yang dipilih turut menghunuskan senjata mempertahankan maruah Islam , agar matinya asbab kerana mempertahankan Islam!Contohnya ialah seperti yang telah dilakukan oleh ummu nusaibah binti kaab kerana mempertahankan Rasulullah S.A.W dalam peperangan Uhud.(Mustafa Mashyur)


"Lalu masihkah ada lagi wanita-wanita yang jurangnya amat jauh dengan dirimu?,yang selalu bertegur sapa dan masih ada yang mencurigaimu?wanita yang jaraknya amat jauh untuk didekati , walaupun dekat di kalangan kita."


Persoalan itu bagaikan musuh-musuh yang mesti diperangi , apa yang mengesankan ialah jawapan kepada musuh kita ialah diri kita sendiri.Diri kita yang lemah dari segi akhlak , lemah dari segi akidah , lemah dari segi tarbiyyah , lemah dari segi fikrah.


Perjuangan itu menempah susah kerana maharnya amatlah berharga.Janganlah ada diantara kita meninggalkan lapangan ini , meninggalkan jemaah umpama seekor biri-biri yang keseorangan ia senang menjadi sasaran musuh-musuh islam.


Usrah bukan berlaku di dalam bilik sahaja tetapi ianya bertebaran di tengah lapang yang boleh dilihat kebaikannya. Kemudiannya jurang yang amat jauh adalah jurang yang perlu didekati , ukhwah dan ehsan menjadi rutin bersahabat , kesannya jarak yang amat didekati adalah sifat mahabbah sesama ummat.


Dalam kenangan : Mujahidah yang cekal walaupun dipenjara & diseksa Zainab Al-Ghazali , dipenjarakan bersama adik kepada syed Qutb (Mujahidah Hamidah), Jasadnya yang mulia diiringi ribuan rakyat pada 3 Ogos 2005 di Masjid Rabia’tul Adawiyah. Lahir di buhaira Mesir pada tahun 1917 , berketurunan Saidina Umar (R.A)

Permata yang dicari...

Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Lembut tutur bicaranya 
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Ya Allah 
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu

Muhasabah Cinta...

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Wahai angin sampaikan salam rnduku padanye...

Zaman sekolah amat mnyeronokkan... ermm memori yg x dpt dlupkan... sngguh mengembirakan... ingin ku putarkan smula wktu... rse nak kmbali smula ke zaman sklah... zaman yg bnyk mngajar erti hidup...rndu kat cikgu2, kawan2, sklah.... uhuhuhuhu.. bile lgi nak blik sklah lme... sklah yg amat ku cintai iaitu SMA Bukit Ibam... suasana yg amt mnyenangkan hati... kawan2 ble kte nak jmpe ye??? x lme lgi aku nak g yarmouk, Jordan... teringin sngt nak jmpe kamu smua.... mgkin umurku x pnjang dah... inginku mhin maaf dri kamu smua... huhuhuhu... x tau nak gmbrkan cm mne... rndu sngt2... walaupun kini kte b'jauhan... kamu smua tetap dkat dhati... sedihnye ayt kan... hehehehhe.... kat sni x dpt nak biasa kan dri ngan kwn2 bru... cm mne ye??? aku lbih snang ngan korg.. dlm sdut atie nak sngt nangis... tpi x tau nak uat cm mne.. mgkin prbezaan kwn kot... huhuhuh.... Ya ALLAH kuatkanlah hati hambamu ini.. ssnghnya aku tidak kuat untuk m'hadapi smua ini...
AMIN.....

Penatnye.....

Sekejap tdi bru je abis kelas Syariah... bleh tahan la penatnye... Ngantuk sngt2.... tpi nak uat cm mne kan dah bnyk yg tngguh lgi... 5 mnggu lgi nak final exam... FINAL EXAM!!!!! x dpat ku sngkakan... huhuhuh.... ape prlu uat kan... x lme lgi nak abis sem1 tpi x abis bljar lgi... perjalananku msih panjng... tdi  belajar abiskan 1 tajuk... wah2 snggh struggle skali ye.... arie khamis nie ade klas Syariah lgi... kne uat presentation... bersediakah aku???? sngguh mndebarkan... heheheh... ape2 pun smge ALLAH mmdhkan jln hamba-NYA....
AMIN.....

Monday, 29 November 2010

Pelangi....

Pelangi merupakan salah satu pemandangan indah yang jarang kita lihat. Jika dilihat, bentuk pelangi seperti busur di langit biru yang muncul karena pembiasan dari sinar matahari ketika hujan Kira-kira di mana ya pelangi bisa terlihat? Biasanya pelangi bisa dilihat di daerah pegunungan atau ketika mendung atau ketika hujan baru berhenti turun. Pelangi merupakan satu-satunya gelombang elektromagnetik yang dapat kita lihat. Ia terdiri dari beberapa spektrum warna. Teman-teman bisa menyebutkan warna apa sajakah yang bisa kita lihat pada pelangi tersebut? Ya, benar, di antara warna tersebut adalah merah, kuning, hijau, biru, jingga, ungu dan sebenarnya ada warna-warna lain yang tidak dapat kita lihat langsung dengan mata. Warna merah memiliki panjang gelombang paling besar, sedangkan violet memiliki panjang gelombang terkecil. Bagaimana pelangi terbentuk ? Coba kita amati ketika sinar matahari mengenai cermin siku-siku atau tepi prisma gelas, atau permukaan buih sabun, kita melihat berbagai warna dalam cahaya. Apa yang terjadi adalah cahaya putih dibiaskan menjadi berbagai panjang gelombang cahaya yang terlihat oleh mata kita sebagai merah, jingga, kuning, hijau, biru, dan ungu. Panjang gelombang cahaya ini membentuk pita garis-garis paralel, tiap warna bernuansa dengan warna di sebelahnya. Pita ini disebut “spektrum”. Di dalam spektrum, garis merah selalu berada pada salah satu ujung dan biri serta ungu disisi lain, dan ini ditentukan oleh perbedaan panjang gelombang. Ketika kita melihat pelangi, sama saja dengan ketika kita melihat spektrum. Bahkan, pelangi adalah spketrum melengkung besar yang disebabkan oleh pembiasan cahaya matahari. Ketika cahaya matahari melewati tetesan air, ia membias seperti ketika melalui prisma kaca. Jadi didalam tetesan air, kita sudah mendapatkan warna yang berbeda memanjang dari satu sisi ke sisi tetesan air lainnya. Beberapa dari cahaya berwarna ini kemudian dipantulkan dari sisi yang jauh pada tetesan air, kembali dan keluar lagi dari tetesan air. Cahaya keluar kembali dari tetesan air kearah yang berbeda, tergantung pada warnanya. Dan ketika kita melihat warna-warna ini pada pelangi, kita akan melihatnya tersusun dengan merah di paling atas dan ungu di paling bawah pelangi. Pelangi hanya dapat dilihat saat hujan bersamaan dengan matahari bersinar, tapi dari sisi yang berlawanan dengan si pengamat. Posisi kita harus berada diantara matahari dan tetesan air dengan matahari dibekalang kita. Matahari, mata kita dan pusat busur pelangi harus berada dalam satu garis lurus.